כנס הנהגות המושבים: קרקעות, בניה ותיירות כפרי במרחב הכפרי

כנס הנהגות המושבים של תנועת המושבים עסק רבות בקרקעות ובבניה במרחב הכפרי. במהלך הכנס היו פאנלים בנושא: רמ"י והמרחב הכפרי, ועד מקומי וועד אגודה, תכנון בניה ואישור היחידה השלישית בנחלה, תקנון האגודה והבן הממשיך ותיירות כפרית ומיזם כלכלי באגודות- חוק ההתיישבות. 
בני אלירז, רכז השטח של תנועת המושבים שהפיק את האירוע אמר:
מדובר בסמינר פורה ומפרה, החיבור והחברויות שנרקמו בין האנשים ראויי לכל הערכה, מדהים לפגוש בו זמנית פסיפס אנושי ומגוון המתאחד סביב תנועה מפוארת ומרשימה. מי ייתן ונמשיך לייצר מפגשים שכאלו״.

בפאנל בנושא רמ"י והמרחב הכפרי, פתח עו"ד עמית יפרח, יו"ר אגף הקרקעות בתנועת המושבים ואמר: "ההסדרה מול רמ"י היא זו שפותרת את הבעיות שלנו בחצר. עלינו להסדיר את הקרקעות ואיוש הנחלות. עלינו לייצר וודאות לחוכר החקלאי". עוד הוסיף יפרח ואמר: "מבחינתנו בהתיישבות ישנם שלושה דברים מרכזיים שהם החשובים ביותר- הסדרת הנחלות והאגודות לדורות, לאפשר לבעלי הנחלות להוון את חלקות המגורים, והיכולת להעביר את המושב שיודע לעשות חקלאות וגם פעילות לא חקלאית. הלכנו על זה לבג״צ בשביל להרחיב את השכרת הפל״ח". יפרח הדגיש את הקשר הטוב ושיתוף הפעולה עם רשות מקרקעי ישראל: "בשנים האחרונות הצלחנו לייצר קשר טוב עם רשות מקרקעי ישראל וקיימים בינינו שיתופי פעולה רבים"

מ״מ מנכ״ל רמ״י, עדיאל שומרון: ״אנחנו מתנהלים מול תנועת המושבים ומול התנועה הקיבוצית כדי להגיע להסדרה של מה שהיה בשנות ה-30 עם המציאות שקיימת כיום. עם תנועת המושבים זה הרבה יותר קל. הגישה היא פרגמטית. כל בעל נחלה יודע שהוא יכול להסדיר את הנחלה שלו. אנחנו עומדים לפני החלטה על השימושים החורגים והלא מוסדרים. השטחים החקלאיים נכנסים לעולם של רפורמה. המושב של היום הוא לא המושב של פעם.

היישום- ההחלטות מאוד מורכבות ולא פשוטות מבחינה תכנונית. יש להסדיר את נושא השימושים. במהלך השנתיים הקרובות נצטרך להחזיר כסף לחקלאים ולחברי האגודה. בעיקר באזור של עדיפות לאומית. זו שנה חשובה. נעמיד את המערכות הנדרשות לצורך זה".

מנכ"ל מבט מושבים, יוגב שריד: "מושבי התנועה בהליך מתקדם להכנות חוזי החכירה לדורות. מבט מושבים פועלת כיום בכ- 100 מושבים ומקדמת איתם את חוזי החכירה. המושבים צריכים לחשוב על תכנון ארוך טווח ולהכין תביעות ולמצות את זכויות המגורים והתעסוקה".

בפאנל שעסק ב"תקנון האגודה, הבן הממשיך והורשת המשק החקלאי" הרצה עו"ד גלעד שרגא ואמר: "קיימת ההתנגשות בין קיומו של מינוי בן ממשיך לבין קיומה של צוואה מאוחרת של הורים המבקשים להיטיב גם עם ילדיהם האחרים. למרות אי הנוחות מהתוצאה הבלתי מוסרית שמתקבלת, המונעת מהורים לגמול טובה לצאצאיהם על כך שטיפלו וסעדו אותם באחרית ימיהם, ממשיך בית המשפט העליון לדבוק בעקרון לפיו "אין אדם יכול להוריש יותר ממה שיש לו". ומשום כך, לא ניתן יהיה לכבד את רצונם האחרון של ההורים המעוניינים להכיר טובה לצאצאיהם אשר טיפלו בהם בעת זקנתם ואף והעלו זאת בצוואתם המאוחרת כאשר ברקע קיים מינויו של בן ממשיך.

בפאנל שעסק בוועד המקומי מול ועד אגודה, אמרה מנהלת בני המושבים, שירי ארדיטי: "הגיע היום שתנועת המושבים יחד עם ועדי המושבים תחליט לשאת את דגל הקהילות הכפריות. הגיעה העת שוועדי האגודות והוועדים המוניציפליים יאחדו כוחות, ויבינו כי התפקיד שלנו לעשור הקרוב לצד המשך חתירה אינטנסיבית להסדרת הנחלות, מאבק החקלאות ועבודה מוקפדת עם האגודות השיתופיות, לצד אלו יבחרו. על המושבים והמועצות להצטרף לתנועת המושבים בהיותה מובילה בתחום בינוי ופיתוח הקהילות.

הגיע הזמן להבין את האחריות של כל אחד מיושבי הכנס לקיום הקהילה, אחריות שראוי שתמצא ביטוייה במועצות וביישובים, הן באחדותם למען המטרה, אך לא רק, ראוי גם שביטוייה יבואו לידי ביטוי במשאבים המושקעים בתחום זה.

יו"ר אגף המשק של תנועת המושבים, פלג אוריון אמר: "אני רואה חשיבות גדולה בהכנת תוכנית עבודה לכל יישוב לשנים רבות קדימה. התוכנית תכלול את כל הפרמטרים החשובים ליישוב ובתוכם גם את הקרקעות וההרחבות העתידיות וגם בהיבט החקלאי- יצירת עיבודים משותפים על הקרקע בהובלת האגודה שתאפשר לחברי האגודה שאינם עובדים בחקלאות לעבד את אדמותיהם בצורה משותפת בתוך מיזם זה. בנוסף יצירת מיזם שאינו חקלאי משותף למושב על הקרקע כגון תיירות, תחנת דלק, בית אבות ועוד. אני קורא לכלל המזכירים ומנהיגי היישובים להיעזר בנו בכדי לייצר למושבים עתיד מתוכנן, מוסדר וטוב יותר".

בפאנל שהתקיים בנושא חוק ההתיישבות, תיירות כפרית ומיזם כלכלי באגודות הרצה הממונה על ביצוע חוק ההתיישבות במשרד החקלאות, אריאל למדני ואמר: "אנחנו באותו שיעור יחס של תמיכות בהתאם לשיעור בעולם.

מטרתו של חוק ההתיישבות הוא שמירה על קרקעות המדינה. על מעבד הקרקע לשמור על הקרקע ולא להעביר למישהו אחר. כמו גם לעודד חקלאות בחלוקת הקרקע". למדני אף דיבר על ריבוי הפרות של חוק ההתיישבות והגשת תביעות".

יו"ר אגף הקרקעות של תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח אמר: "דרך החוק אנחנו רוצים לייצר מצב שיישום מדיניות החוק תיטיב איתנו. שמדיניות חוק ההתיישבות תעודד עיבוד קואופרטיבי. כמו במושבי הנגב שזה כמעיין פנסיה כתוצאה מההתאגדות כאשר כולם פועלים לטובת העיבוד המשותף זה". עוד הוסיף יפרח ואמר: "אנחנו מייצרים התאגדויות קואופרטיביות משותפות לשמירה על הקרקע ולשמירה על הזיקה על הקרקע ושהחוק ישמור על העיבוד הקואופרטיבי.

מנהלת מחלקת תיירות כפרית של תנועת המושבים, צורית וידה מיקיי דיברה על הצעדים לבניית מיזם תיירותי ואמרה: "במסגרת החלטה 1226 יכולה אגודת המושב להקים מיזם תיירותי. למיזם תיירותי של האגודה יכול להוות עוגן ליזמיות התיירות במושב ולאחד סביבו את התיירנים במושב, בנוסף הוא יכול לאפשר תעסוקה גם למי שאינו בעל נחלה ומאפשר תעסוקה שאינה מותרת בנחלה.

עו"ד חגי שבתאי אמר: "לאור החקיקה החדשה והשינויים התכנוניים על תנועת המושבים להיערך ל"התנתקות" משלה כאשר מספר מושבים מאוימים בהיבלעות בתוך ערים ולמעשה יהפכו לשכונות עירוניות. במסגרת מו"מ שאני מקיים עם רמ"י בקשר למספר מושבים שעתידים להיבלע על ידי ערים עלה הצורך בהחלטה חדשה של מועצת מקרקעי ישראל שתסדיר נושא של הפיכת מושב לחלק מעיר".

מנהלת אגף המושבים בברית פיקוח ומרכזת ועדת המיסוי הבינ-מושבית, יהודית קריסטל: "סעיף 62 לפקודת המס מאשר לכל אגודה שיתופית חקלאית לבחור האם רוצים להתנהל כמו חברו או כמו שותפות לצורך הדיווח למס הכנסה. המשמעות היא כי ישנם מקרים בהם ניתן להגיע לשיעורי מס ריאלי נמוכים משמעותית (פנסיונרים, חתך סוציו אקונומי נמוך ועוד). חשוב ביותר באירוע שיש לו מאפיינים של מקרקעין לערב את רואה החשבון עוד בשלב מו"מ על ההסכם".

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים