סמינר הנהגות המושבים של תנועת המושבים התקיים השבוע– "ההתיישבות אינה למכירה"

כ- 500 ראשי ומזכירי מושבים וראשי מועצות אזוריות השתתפו השבוע בסמינר הנהגות המושבים של תנועת המושבים. מדובר בסמינר השישי והגדול ביותר של תנועת המושבים.

הסמינר, בן ארבעת הימים, עוסק בכלל הנושאים הנוגעים למושבים ולמרחב הכפרי והתקיימו בו דיונים, הרצאות ופאנלים, לרבות על מצב החקלאות, החקלאות ויוקר המחיה, התכנית האסטרטגית ארוכת הטווח להצלת החקלאות של התאחדות חקלאי ישראל, ועוד.

בכנס לקחו חלק שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל, שר הבינוי, יואב גלנט, הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, יו"ר קק"ל, דני עטר, ח"כ איתן ברושי, הנהגת החקלאים, ראשי מועצות אזוריות ועוד.

בנוסף עסק הכנס בנושאים הקשורים לקרקעות במושבים לרבות: רמ"י והמרחב הכפרי, תכנון בניה ואישור היחידה השלישית בנחלה, תקנון האגודה והבן הממשיך, תיירות כפרית, חוק ההתיישבות ועוד.

הכנס הופק ואורגן על ידי עו"ד עמית יפרח, יו"ר אגף הקרקעות, בני אלירז, רכז השטח וורדה בואבי, מאגף הקרקעות של תנועת המושבים.

הכנס נפתח בסקירה כללית של מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור שאמר: ״יצאנו בשנה שעברה למאבק ציבורי ולאומי בכדי להציל את החקלאות בישראל. החקלאות הייתה במשבר כלכלי וערכי ומדינת ישראל לא ראתה בזה משהו חשוב. אנו הראינו לכל עם ישראל שאם לחקלאי אין חדוות יצירה, אז הוא לא יהיה שם ולא תהיה חקלאות.

תנועת המושבים מובילה במרחב הכפרי. הגענו להחלטות ללכת, יחד עם משרד האוצר והחקלאות, להסדרה על הסכם לתכנית אסטרטגית למען עתיד החקלאות במדינה. אין ספק שאנחנו לא נסכים לקחת 3000 מגדלי לול על גבול הצפון ולהפוך אותם ל-10 מגדלים. ההתיישבות היא לא למכירה. אנחנו רוצים להמשיך לעבד את האדמה ולגדל את הלולים.

אנחנו מאמינים שהחקלאות זה הערך מספר אחד של מדינת ישראל. שורשים של עצים במדינת ישראל, זה אפשרי רק כאן".

על פעילות תנועת המושבים אמר צור:

"תנועת הנוער שלנו, בני המושבים והנוער שלנו הם העתיד שלנו . אנחנו הראשונים בקורס טייס והראשונים לתרום למען המדינה.

בתפיסת העולם שלנו, החברה והקהילה הם המשמעותיים ביותר במושב. ככל שהקהילה מאוחדת כך היא עובדת טוב יותר. אנחנו משקיעים בזה מאוד.

עשינו שינוי בתקשורת ובהעלאת המודעות התקשורתית והציבורית הן של החקלאות ומצב החקלאים והן של המרחב הכפרי כולו.

בתחום הקרקעות, הגענו להסדרה שלא הייתה קלה. אבל זה הטוב ביותר שיכולנו להשיג בשביל כולנו ובשביל שימור זכויותינו על הקרקע.

מבט מושבים- אנחנו מטפלים בעובדים זרים והורדה את העלויות בלפחות 50 אחוז. אנחנו מטפלים מול החלטות המנהל. במבט מושבים יש את הפתרון

שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח״כ אורי אריאל אמר: "הדבר הראשון שעשיתי כשנכנסתי זה הוצאתי מכתב לראש הממשלה ולכל משרדי הממשלה שהארגון היציג הוא התאחדות חקלאי ישראל, בראשותם של מאיר צור ואבשלום וילן, אשר יכול להתמודד עם האתגרים והקשיים.

חקלאי לא ילך לעבוד בחקלאות אם הוא מפסיד שם כסף. והיום חלק מהחקלאים מפסידים כסף ולמרות הכל, חלקם הולכים ופותחים את הברז ומשלמים ביוקר והכל בשביל לעבד את המטע.

אנחנו לקחנו על עצמנו להביא למספר החלטות כמו הורדת מחיר המים שירד פחות משני שקלים, הורדת ההשתתפות של החקלאים לקרן לנזקי טוב. והורדת המיסים לעובדים הזרים.

את כל זה אנחנו עושים עם התאחדות חקלאי ישראל. אמנם אנחנו לא מסכימים על הכל אבל אנחנו מדברים על הכל.

אנחנו מתכוונים יחד עם התאחדות חקלאי ישראל להצליח ולטובתכם. ונביא תכנית מוסכמת ככל שאפשר. ההצלחה שלנו צריכה להיות מהירה כי המצב הוא בעייתי".

בזמן דבריו של שר החקלאות, קיימו מגדלי הלול הפגנה מולו.

ח"כ איתן ברושי אמר: "פעם אחר פעם אני מתרשם מהיקף המשתתפים ומעומק הדיונים. אני מברך את מאיר צור וצוותו המקצועי ואת כל הנהגת המושבים על קיום הסמינר המחזק את הפעילות התנועתית וההתיישבותית ושיתוף הפעולה בכל המרחב הכפרי.

הכינוס מתקיים בצל מאבק על המשך קיומה של החקלאות וההתיישבות בישראל ואני בטוח שלסמינר הייתה תרומה חשובה".

מזכיר איגוד המושבים של הפועל המזרחי, יצחק אליה אמר:

"לא פשוט להיות חקלאי ומי שחקלאי בסופו דל דבר מצדיעים לו. מספר החקלאים קטן מאי פעם וזאת מהעדר כדאיות. גיל הממוצע של החקלאים בישראל הינו 63, שזהו גיל המתקרב לפנסיה.

מדינת ישראל שייכת ל- OECD ששם התמיכה הממוצעת בארגון הינה 18.2% מהתוצר החקלאי, אצלנו התמיכה היא 9.2% וגם זו תמיכה שאינה ישירה.

אי אפשר שכל נשיא וראש ממשלה מתפארים בפני העולם על החקלאות הישראלית אבל לא עושים כמעט מאומה להצלחתה. המזל שלנו שיש לנו חקלאים פלאחים מיוחדים שלא יעזבו את החקלאות הואיל שזו דרך חיים. על הממשלה להבין שלא ניתן לסמוך על אף מדינה באספקת המזון הטרי. תדמיינו לכם שהיינו קונים את הרעיון בתחילת שנות התשעים להביא מים מטורקיה, נשענים על חסדיו של ארדואן או להביא גז ממצרים. החקלאות רובה ככולה נמצאת בפריפריה ובגבולות המדינה, זו גם תפיסה ביטחונית בנוסף לרעיון ההתיישבותי שהינו ערך לא פחות חשוב ".

רשם האגודות השיתופיות, מירון הכהן: "אנחנו נמצאים בממשק של בין ההתיישבות לבין הממשלה. אנחנו מנסים להיות השגרירים של ההתיישבות לממשלה". הכהן דיבר על היתרון לגודל של התאגדויות חקלאיות: "היתרון של הגודל הולך ומתעצם. צריכה להיות יזמות חדשה של התאגדויות חקלאיות ושל שיווק משותף בכדי להתמודד מול מגמות השוק".

יו״ר קק״ל, דני עטר: "תנועת המושבים בראשותו של מאיר צור לא מוותרת ומנסה לייצר מציאות. אם פעם היינו הפתרון למדינת ישראל, עכשיו אנחנו הבעיה של מדינת ישראל.

אני רואה בעובדה שנבחרתי לעמוד בראש קק״ל הזדמנות. ההתיישבות היא מרכיב משמעותי לחזק את ההתיישבות העובדת ובעיקר במעטפת של המדינה- עוטף עזה, ערבה, גבול הצפון אבל לא רק שם.

אני לא שוכח מאיפה באתי ולאן אני הולך. רוב ההחלטות בקרקעות הרעו את זכויותינו בקרקע. העובדה שהפסקנו ליישב את הארת שלנו היא בעוכרינו. אני מנסה להביא במסגרת קק״ל מתיישבים 400 אלף בגליל ו-400 אלף מתיישבים בנגב. הדבר הנכון למדינה היא לחזק את השוליים שלה בצפון ובדרום.

יש וויכוחים וקשים שהם חוצי מפלגות. אנחנו לב ליבה של הפתרון של ההתיישבות העובדת".

ניהול ושיווק האתר: Exactive Marketing      

 

 נחלה

 

  • |
  • © 2012 כל הזכויות שמורות לתנועת המושבים
  • |
  • מונסייט בניית אתרים